‘s-Gravenzande heeft genoeg om trots op te zijn. Toch maakt de BIZ van ’s-Gravenzande zich zorgen om de toekomst van het centrum. Volgens hen zit de uitdaging vooral in het binden van bestaande bezoekers en het verleiden van nieuwe bezoekers (toeristen) door een betekenisvol centrum te creëren met alle betrokkenen wat niet alleen om kopen draait. Tijd om te investeren in een strategie waarmee ze bezoekers wil verleiden en verblijden. In een 4-tal stappen heeft Bureau Cosi samen met betrokkenen een sociale merkstrategie met een concreet merkactivatieplan opgesteld.
Van GROETEN en ONTMOETEN
naar VERLEIDEN en VERBLIJDEN
Buikslotermeerplein
Creëren van sociaal hart voor Amsterdam Noord
Buikslotermeerplein, het kloppend hart van Amsterdam Noord. Een plek waar je van houdt en waar je trots op bent. Of je hier nu woont, werkt of op bezoek bent. Die trots willen we uitdragen, zodat bekender wordt dat Buikslotermeerplein een fijne plek is. Waardoor meer mensen haar weten te vinden om er te wonen, te werken, te winkelen, te eten of te verblijven. En waardoor we met elkaar van Buikslotermeerplein een kloppend hart kunnen maken. Lees meer
Centrum Zevenaar
Iedereen weer trots laten zijn op het centrum
In 2021 bleek uit de DNWS scan dat ondernemers niet heel trost waren op het centrum van Zevenaar. Daar waar activiteitencommissie SAZ zijn best deed om bezoekers te binden en boeien. Was de lokale betrokkenheid en samenwerking broos. Om ondernemers te enthousiasmeren en weer te laten houden van hun centrum hebben we ze mee genomen op ontdekkingsreis. We zijn op zoek gegaan naar de aardigheden waarop men stiekem toch wel trots waren. En vooral waarom bezoekers Zin in Zevenaar krijgen. Op basis van deze ZevenAardigheden hebben we gekeken wat er in het centrum moet gebeuren om toekomstbestendig te worden.
Gemeente Rotterdam
Aanjagen van private partijen om te komen tot vitale kernen
Samen met ondernemers en vastgoedeigenaren werkt de gemeente aan een aanpak om aantrekkelijke plekken voor ondernemen, ontmoeten en beleven te creëren. Om de sociale en economische vitaliteit te stimuleren heeft de ze een programma Vitale Kerngebieden. Met dit programma wil ze winkelgebieden faciliteren, aanjagen en monitoren. Bureau Cosi is gevraagd om als private coördinator een belangrijke rol te vervullen in het activeren van verschillende stakeholders in het gebied.
Gemeente Maasgouw
Centrumvisie Heel 2023-2030
Het centrum van Heel vervult een belangrijke rol voor Heel en haar omgeving. Hier kan men terecht voor de dagelijkse boodschappen, de eerste levensbehoefte als het gaat om gezondheid en om elkaar te ontmoeten. Duidelijk is dat de tijd van groei voorbij is en dat de economische vitaliteit onder druk staat. De sociale meerwaarde van een centrum kan hierin het verschil maken. Door een plek te creëren waar mensen graag komen om elkaar te ontmoeten en deel te nemen aan activiteiten. Hierdoor wordt het gebied betekenisvoller en versterk je de economische vitaliteit. Bureau Cosi heeft voor de gemeente Maasgouw een visie voor het centrum van Heel opgesteld om de economische en sociale vitaliteit te versterken.
Centrum Veendam
Positionering op basis van sociale meerwaarde
Het centrum van Veendam had van oudsher een sterk regionale voorzieningenfunctie voor Oost-Groningen. In de afgelopen jaren is de aantrekkingskracht van het centrum aanzienlijk verslechterd en wordt het steeds minder bezocht door haar eigen inwoners en regionale consumenten. Reden voor de Stichting BIZ Veendam Centrum om samen met ondernemers, eigenaren en de gemeente, aan de slag te gaan met het creëren van een aantrekkelijk winkel-, horeca- en verblijfsgebied. Een duidelijke en aantrekkelijke positionering, gebasered op sociale meerwaarde. vertaald naar een merkbelofte en -strategie die inwoners, regiobezoekers en toeristen verleidt tot een bezoek, is een belangrijke succesfactor, waarmee het centrum opnieuw op de kaart kan worden gezet. Lees meer