Ambitie van de gemeente Amsterdam en ondernemersvereniging Winkelcentrum Boven ’t Y is om het levendige hart van Amsterdam Noord te worden. Met meer ruimte voor wonen, werken, winkelen, uitgaan en groen. Het Buikslotermeerplein moet een aantrekkelijke verblijfsplek worden voor de inwoners van Amsterdam Noord. Om dit te realiseren hebben ze Bureau Cosi gevraagd om te onderzoeken hoe ze de sociale meerwaarde van het gebied kunnen vergroten.
Stap 1 Vertaling van de ambitie
Buikslotermeerplein, het kloppend hart van Amsterdam Noord. Een plek waar je van houdt en waar je trots op bent. Of je hier nu woont, werkt of op bezoek bent. Die trots willen we uitdragen, zodat bekender wordt dat Buikslotermeerplein een fijne plek is. Waardoor meer mensen haar weten te vinden om er te wonen, te werken, te winkelen, te eten of te verblijven. En waardoor we met elkaar van Buikslotermeerplein een kloppend hart kunnen maken.
Stap 2 Voor wie willen we betekenisvol zijn?
Wekelijks bezoeken 140.000 mensen het plein. Maar wat vinden ze van het plein? Dit hebben we uitgezet middels enquête die we via verschillende kanalen hebben verspreid. Ook hebben we een oproep gedaan via de social mediakanalen. Met de methodiek van Mindlogyx hebben we achterhaald wat inwoners aantrekkelijk vinden. Met betrokken inwoners, ondernemers, eigenaren, onderwijs en onderwijsinstellingen zijn we dit gaan vertalen naar een concreet actieplan waarmee we van Buikslotermeerplein een prettige verblijfsplaats gaan maken.
Stap 3 Actie
Het plan wat er nu ligt is al tijdens het traject gaan leven door de daadkracht van centrummanager Daan Woudhuysen. De reacties die op social media binnenkwamen pakte hij meteen op, zoals de wens voor een openbaar toilet. En ook de ideeën die tijdens de sessie ontstonden kwamen meteen op zijn to do lijst. De online marketingstrategie is direct aangepakt door Fanwork Marketing en MVGM. En samen hebben ze een verleidingsplan voor 2023 opgesteld, bestaande uit acties en activiteiten passen bij de wensen en behoefte van de inwoners in Noord. De grootste uitdaging ligt nu bij het creëren van een uitstraling voor het gehele gebied, hiervoor is de gemeente Amsterdam aan zet.