Het centrum van Veendam had van oudsher een sterk regionale voorzieningenfunctie voor Oost-Groningen. In de afgelopen jaren is de aantrekkingskracht van het centrum aanzienlijk verslechterd en wordt het steeds minder bezocht door haar eigen inwoners en regionale consumenten. Reden voor de Stichting BIZ Veendam Centrum om samen met ondernemers, eigenaren en de gemeente, aan de slag te gaan met het creƫren van een aantrekkelijk winkel-, horeca- en verblijfsgebied. Een duidelijke en aantrekkelijke positionering, gebasered op sociale meerwaarde. vertaald naar een merkbelofte en -strategie die inwoners, regiobezoekers en toeristen verleidt tot een bezoek, is een belangrijke succesfactor, waarmee het centrum opnieuw op de kaart kan worden gezet.
Vraag
Kom met een slimme merkstrategie gebaseerd op de sociale meerwaarde van Centrum Veendam, waarmee we de stakeholders (ondernemers, culturele instellingen) activeren, de aantrekkingskracht van het centrum in ere herstellen en bezoekers (opnieuw) verleiden. Vertaal dit naar een praktisch activatieplan, waar alle stakeholders mee aan de slag kunnen. Stichting BIZ Veendam Centrum i.s.m. Gemeente Veendam
Oplossing
Bureau Cosi heeft in samenwerking met Urban Solutions het merkconcept Ven van Veendam ontwikkeld. Dit is gedaan in een aantal (live en online) bijeenkomsten waarbij ondernemers, gemeente, bestuur Biz en culturele instellingen gevraagd werden naar de merkwaarden van Centrum Veendam. Daarna is dit merkconcept uitgewerkt naar middelen en acties, waarbij niet alleen de marketingcomminicatie en de events onder de loep zijn genomen, maar ook de (openbare) buitenruimtes, de voorzieningen, de organisatie en samenwerkingen.
Resulataat
Nieuwe, sterke positionering, gebaseerd op de authentieke merkwaarden en de sociale meerwaarde die Centrum Veendam heeft voor haar bezoekers Onderscheidend en laagdrempelig concept (Ven van Veendam), waar ondernemers zich in herkennen en wat zij eenvoudig kunnen toepassen Praktisch activatieplan, wat handvatten biedt voor de professionalisering van inzet social media, acties, evenementen, maar ook de vertaling naar de openbare ruimte en het aanbod aan publieke voorzieningen om inwoners te blijven binden en nieuwe bezoekers aan te trekken.